10 persone nant' u situ.

A riprisentazione di a Nativit

 

 

In u racontu di a Nativit, amparatu u catechismu, larcanghjulu Gabriele annunzia Maria chella diventer a mamma di u figliolu di Diu. Ma, mentre ch a nascita savvicina, li tocca parte da a casa di Nazareth p and Bethlem perch loccupanti rumani anu decisu di ricens Ghjiseppu a so famiglia in sta cit. Maria h cavallu un sumerucciu cunduttu da Ghjiseppu. Ghjunti Bethlem, n ci h pi alloghju , lesciuta di a cit, sapare ghjovanu di stalle. Cus, Maria parturiscer di un figliolu in un locu simule. Dopu a nascita, di notte, i pastori ch curanu e so bande in muntagna s circundati di chjarore, eppo saffacca un anghjulu, li dice  Il vous est n un Sauveur  tutti langhjuli cantanu :  Gloria in excelsis . Tandu, i pastori partenu spiccera scoprenu Maria, Ghjiseppu u Bambinu. Dunque, s i primi aduralli.

 

U Bambinu

 

 

In a Corsica di tempi f, omu amenta a nascita di un ciucciu, un ciucciu di e campagne. Paulu Matteu della Foata, vescu dAiacciu a fine di u XIXu seculu, face cant Maria una nanna induve a Vergine saddirizza u figliolu c a tennerezza di una mamma.

 

In cor d invernu

Nascisti o pargulettu

Abbandunatu

Friddosu puvarettu

Pochi panni da fasciatti

Senza focu senza lettu

Or piegnisti in a capanna

Dormi

 

Sta Nanna di u Bambinu ripigliava una tradizione pupulare mischjendu loghjincu u meravigliosu. Ne testimunieghjanu ste filastrocche. A prima cantata in Ascu principiu di u XXu seculu, parla di a nascita di Ghjes di a so famiglia.

 

Maria lavava

Ghjaseppu tindia

Bambinu pienghjia sott lalburellu

St zittu Bambinu

Ch ti inannaraghju

Latte taghju datu

pane n aghju

T s natu puverellu

Tr mez un boie un asinellu

 

A seconda, citata da Saveriu Tomasi in e  Chansons de Cyrnos  (1932), era cantata c assai piac da i zitelli a notte di Natale.

 

Cuccuruc

H natu Ges

Uuh ! Uuh ! Uuh !

Bthlem

Hi-han, hi-han !

Anderemu tutti

lador

 

Fora di in certe chjese, n ci eranu santunelli cum in e chjese pruvenzali. U Bambinu solu era di regula un pupp ricciulatu in cera purtendu un vestitu. In Petralba, h infasciulatu lusu anticu. In certe parochje, h in legnu cum in Perelli dAlisgiani. Da a notte di Natale Pasqua Pifania, h u centru di a liturgia. Ancu s e parochje s povere, alluntanate, a devuzione u Bambinu si face c una messa in scena ricercata accumpagnata da una partituccia (obole). In i  Raconti fole di lisula persa  di labbate Dumenicu Carlotti, scrittu tr e duie guerre, una fola chjamata  I Ramaglioni  (nome di e pezze di tr soldi in bronzu in i tempi di u Secondu Imperu a Terza Republica) ci presenta a fervore in ladurazione di u Bambinu a mudestia di i doni :

 

 Ghjera un Natale dolce dopu un fretu tamantu. Una bella messa cantata. Versu a fine di a messa, ci fubbe u cumbugliu : a folla si lamp contr a balustra di u coru. In un rimore di voci di carreie catapughjate, a ghjente vulia basgi Ghjes, un bambinucciu in cera, c i capelli ricciulati un ditu rottu ma u visu pietosu. U prete devia scumbatte p imped ch tutti i basgi li faccianu cappi a statuetta. Accantu, un abbatinu vestutu in rossu tenia un piattinu ognunu ci mettia soldi. 

 

Quandu i cristiani eranu partuti, a fola pigliava un aspettu meravigliosu :  Laltare maestru era circundatu da langhjuli richjudendu e so ale lucichenti cum soli fighjavanu u Bambinu vivu ch si tenia davant u tabernaculu . Langhjuli porghjenu viotanu e borse empiute di muneta. Ci era una pezza dargentu svizzeru, 107 pezze taliane di dui soldi, chn valianu pi, 99 sulducci. U Bambinu disse :  Purtate sti soldi in paradisu. Cus, i ciucci nati sta notte ghjucheranu cun elli nant e ricciate in oru di u mo reame .

 

U presepiu in e chjese

 

 

Pare ch a creazione di un presepiu in chjesa sia pi recente ch lespusizione di u Bambinu. Eppuru, ci s stati presepii cum in Perelli dAlisgiani, paese riccu dui seculi f : u Bambinu h in legnu di chjelzu policromu, vestutu di panni bianchi soprafilati , di sopra, tessutu rossu innoratu ; ci s ancu suldati rumani. U  presepiu pruvenzale  saffacca tr e duie guerre. H adupratu prestu prestu in ogni parochja. n si tratta di una sapara ma di una capanna. In Bastelica, si parla duna casetta in paglia ; in Bucugnanu si piazzava lentre di u coru, nant u latu mancu, una capanna guarnita di caracutu, di vischju coltu u sulstiziu dinvernu o di un albitru,  derba bambina. Infine, si punianu santunelli in ghjessu, lascendu una piazza p u Bambinu tr Maria Ghjiseppu. Ghjes h fattu in cera ghj assai pi grande ch laltri santunelli.

 

Ghjacumu Fusina dice ch a tradizione orale ci ampara, cumella si facia in a Pruvenza dAlphonse Daudet, lusu di i pastori purtendu u pilone (mantellu in pelu caprunu) venendu a messa di mezanotte, ognunu c u so agnellu in manu. I presepii vivi esistianu nanz a Seconda Guerra Mundiale in e cit, Bastia per esempiu, induve ci eranu patrunati ch sincaricavanu di i zitelli in i quartieri pupulari. Cus, sanimava a messa di mezanotte a catedrale Santa Maria. In Arbiddara, Bisinchi, Campile, Cervioni, Feringule, Tagliu Isulaccia, in a chjesa Notre-Dame-des-Victoires di Bastia facenu din presepii vivi permettendu di ritruv lemuzioni di i Natali antichi.

 

U presepiu famigliale

 

 

H eccezziunale nanz lanni 1930. Sia h statu purtatu da u fora, cum stu presepiu in avoriu di a Casa Bonaparte, sia h statu fabricatu cum quelli dItalia o di Pruvenza o accadia desse fabricatu ghjuvendusi di i mezi dispunibili. In Arghjusta Muriccia, Marie-Louise Maestracci amenta a cunfezzione di u presepiu ghjustu prima a Seconda Guerra Mundiale :  Ghjera una stonda primurosa p e zitelle ch cercavanu lerba bambina a pi bella a traspurtavanu in e sporte. In quant a paglia, era riguarata in a stalla si pigliava appena di farina in cucina p f a neve. Omu si facia d un bichjeru c un luminellu nentru (un tappu di suvara intintu in loliu u pi rancicu). Dunque, un presepiu fabricatu c pochi mezi per via di a puvert di a famiglia ma, a sera, si lasciava brusgi u luminellu bughju.

  

Piante natalesche

 

 

U caracutu h forse segnu dallegria in e case chjese ma ramenta din e candelle di sangue e spine di a curona di u Cristu. U vischju h u ramu dEne h din a pianta colta da i druidi (pianta portapace). In e legende Corse, h larbitru ch piatt a Vergine u Bambinu (o u Cristu quandellu h statu arrestatu) mentre ch a scopa h gattiva perch h dinunziatu u Signore. Si dice din ch i frutti di lalbitru lanu nutritu quandellu fughjia in Egittu mentre ch a scopa ricusava di danne. U Cristu h benedettu lalbitru ma h cundannatu a scopa, questa fiurisce ma n grana. Tandu, h diventata u simbulu di a sterilit ancu di a bugia ( bugiardu cum a scopa ).